Wszystkie fortepiany z Kolekcji Szwalbego zdigitalizowane!


W dniach 23-26 listopada b.r. zakończyliśmy digitalizację zbiorów ostromeckich. Z przyjemnością informujemy, że udało nam się sfotografować wszystkie! instrumenty z Kolekcji im. Andrzeja Szwalbego! Jesteśmy bardzo wdzięczni pani Marzenie Matowskiej, dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz panu Andrzejowi Gawrońskiemu, kierownikowi Pracowni Pałacowej w ZPP Ostromecko za udostępnienie zbiorów i stworzenie nam idealnych warunków do pracy. Materiał pojawi się na naszej stronie www.fortepian.instrumenty.edu.pl już w grudniu b.r.

Kolekcja im. Andrzeja Szwalbego (która nosiła dawniej nazwę Kolekcji Zabytkowych Fortepianów Filharmonii Pomorskiej), mieszcząca się w Pałacu Mostowskich w Ostromecku koło Bydgoszczy, jest obecnie pod opieką bydgoskiego Miejskiego Centrum Kultury. Kolekcję utworzył w 1978 r. Andrzej Szwalbe, ówczesny dyrektor Filharmonii Pomorskiej. W odpowiedzi na apel Ośrodka Dokumentacji Zabytków Ministerstwa Kultury i Sztuki o ratowanie starych fortepianów, razem z prof. Beniaminem Voglem stworzyli unikalną kolekcję ponad pięćdziesięciu instrumentów z XIX w. W zamierzeniu kolekcja miała być żywym laboratorium muzycznym, prezentować większość rodzimych firm i zarazem wszelkie odmiany rozwiązań technicznych, aby służyć nie tylko przedstawieniu rozwoju fortepianu w XIX w., ale także wykonawstwu dziewiętnastowiecznej muzyki. To ostatnie założenie nie doszło jednak do skutku. W kolekcji szczególnie mocno odznaczają się wyroby fortepianmistrzów warszawskich, takich jak Józef Budynowicz, Maksymilian Hochhauser, Antoni Hofer, Jan Kerntopf, Julian Małecki czy wytwórnia Krall&Seidler. Znajdziemy tam także firmy budowniczych z Krakowa, Przemyśla, Gdańska i in. Kolekcja posiada także instrumenty wytwórni zagranicznych, tj. pianino Erard, fortepian Bessalié z Wrocławia (ówcześnie Prusy), pięknie zdobiony fortepian Friedricha Marty’ego z Królewca (ówcześnie Prusy, dziś Rosja), miniaturowe pianino dziecięce [!] firmy Hans Peters z Lipska ze specjalnymi nogami, dzięki którym można podwyższać instrument do wzrostu dziecka czy niewielkich rozmiarów fortepian buduarowy z Wiednia datowany na ok. 1800 rok!

Mamy nadzieję, że Kolekcja im. Szwalbego, dostępna w przeciągu paru tygodni na naszej stronie, stanie się przedmiotem żywego zainteresowania nie tylko pianistów, badaczy i muzykologów, ale także i tych, którzy mogliby pomóc finansowo w jej rewitalizaji, której tak bardzo potrzebuje. Sponsor, który podjąłby się przywrócenia kulturze polskiej tych dziewiętnastowiecznych pereł zasługiwałby na pomnik trwalszy niż ze spiżu.

(zdj. Agata Mierzejewska, Joanna Gul)

IMG_1203

Waldemar Kielichowski i Joanna Gul, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1184 (1)

Waldemar Kielichowski, Joanna Gul, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1210

Joanna Gul, prof. Beniamin Vogel, Andrzej Doręda, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1196

Od lewej: Andrzej Doręda, prof. Beniamin Vogel, Waldemar Kielichowski, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1175

Joanna Gul, asystent prof. Beniamina Vogla

IMG_1178

Prof. Beniamin Vogel, sala balowa Pałacu Ostromecko

12274315_957098384357015_732184038858607836_n

Waldemar Kielichowski, Agata Mierzejewska, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1185

Waldemar Kielichowski, sala balowa Pałacu Ostromecko

IMG_1212 (1)

Prof. Beniamin Vogel

IMG_1167IMG_1150IMG_1195
IMG_1153IMG_1163IMG_1156IMG_1155IMG_1216IMG_1148IMG_1160IMG_1157IMG_1224


 

Dodaj komentarz