brzmienie zabytkowych instrumentów klawiszowych z The Cobbe Collection!

W The Cobbe Collection zgromadzono największy zbiór instrumentów klawiszowych związanych z najwybitniejszymi kompozytorami muzyki zachodnioeuropejskiej. Są to instrumenty, które posiadali, na których grali i komponowali, a także te, które cenili najbardziej. Wszystkie brzmiące do dnia dzisiejszego!

Znajdziemy tu klawesyn przypisywany Girolamo Zentiemu, budowniczemu, który pracował m.in. dla rodu Medicich w latach 30. XVII wieku, później zaś także dla Ludwika XIV, bogato zdobiony angielski klawesyn z pierwszych dekad XVIII wieku, wspaniale brzmiący klawesyn Andreasa Ruckersa, wirginał króla Karola II – jeden z 24 zachowanych do naszych czasów angielskich wirginałów, fortepian stołowy Johannesa Zumpe z 1769 roku, hiszpański lub portugalski klawikord z połowy XVIII wieku, fortepian należący do Johanna Christiana Bacha (i przez niego sygnowany), na którym grał także Mozart, fortepian Marii Antoninyfortepian Haydna, fortepian Johna Broadwooda z 1816 roku sygnowany przez J.B. Cramera, jest tu także wiedeński Graf z ok. 1819-20 roku, nieco przestarzały fortepian Gustava Mahlera, Erard należący do Jane Stirling, na którym Chopin grał wielokrotnie, fortepian Elgara, Erard wybrany i sygnowany przez Thalberga w czerwcu 1845 roku, Pleyel Fryderyka Chopina z 1848 roku, na którym niemal na pewno kompozytor dał ostatni koncert w Paryżu, grał na nim także w Londynie, Broadwood na którym Chopin grał publicznie w Anglii, znajdziemy tu także nowojorskiego Steinwaya z ok. 1864 roku, pianino z którego Liszt korzystał we Florencji, stół do kompozycji połączony z fortepianem wykonany dla Fromentala Halévy’ego, przy którym pracował następnie Bizet, i jeszcze kilka innych niezwykle ciekawych instrumentów, które nadal wykorzystywane są podczas koncertów.

cobbe

Cała niesamowita kolekcja do obejrzenia i przesłuchania: http://www.cobbecollection.co.uk/the-cobbe-collection/


Dodaj komentarz