Skrzypce, którymi Konserwatorium w Paryżu nagradzało w XIX w. swoich najlepszych uczniów


Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu zakupiło niedawno skrzypce, które jedenastoletni Henryk Wieniawski otrzymał w 1846 roku jako nagrodę dla najlepszego skrzypka kończącego Konserwatorium w Paryżu.

Poniższe zdjęcia pochodzą ze strony Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniuzrzut-ekranu-2016-10-24-o-10-47-31 zrzut-ekranu-2016-10-24-o-10-47-42

Na portalu „Skrzypce w zbiorach polskich” (skrzypce.instrumenty.edu.pl) mamy przyjemność prezentować skrzypce pochodzące z tej samej pracowni lutniczej, które 19 lat później, w roku 1865, paryskie Konserwatorium przyznało w tym samym charakterze innemu wybitnemu polskiemu skrzypkowi, Gustawowi Friemanowi. Instrument jest sygnowany jako Bracia Gand (Gand Frères) op. 401.

Poniższe zdjęcia, pochodzące z archiwum Rodziny Friemanów, ukazują instrument dekorowany w tym samym stylu co instrument Wieniawskiego. Na zewnętrznych boczkach skrzypiec zachował się napis złotymi literami: … [GRAND?] PRIX DÉCERNÉ Par le CONSE … / MUSIQUE a Gustave FRIEMAN L’… Kartka lutnicza drukowana: GAND FRÈRES Luthiers de la Musique de l’Empereur / et du Conservatoire Imperial de Musique / №… Paris 18… Skrzypce znajdują się obecnie w zbiorach prywatnych. grabarczyk4grabarczyk8 grabarczyk7Więcej zdjęć oraz brzmienie  instrumentu (nagranie prof. Michała Grabarczyka pochodzące z Konkursu Wieniawskiego z 1967 roku)

Gustaw Frieman (ur. 29 października 1842) tak samo jak Henryk Wieniawski pochodził z Lublina i wyszedł spod ręki tego samego profesora, Stanisława Serwaczyńskiego. W Paryżu zaś, tak samo jak Wieniawski, uczył się u belgijskiego skrzypka Lamberta Josepha  Massarta (1862-1865). Studiował również kompozycję u Philippa Rüfera w Berlinie. Karierę wirtuozowską rozpoczął w 1866 koncertami w Dreźnie, Brukseli i Wiedniu. W  1888 odbył wielomiesięczne tournée po południowej Rosji. W 1887 prowadził klasę skrzypiec w Instytucie Muzycznym w Warszawie, a od 1889 do śmierci (26 września 1902) – w konserwatorium w Odessie. Skomponował kilkanaście miniatur skrzypcowych o charakterze salonowym [za: informacje Rodziny Friemanów oraz Eufonium.pl].

Czy to przypadek, że dwaj skrzypkowie pochodzący z jednego miasta, uczący się u tych samych pedagogów w kraju i za granicą, otrzymują w tej samej uczelni takie same nagrody? Zbieżności między Wieniawskim i Friemanem sugerują dobrą lubelską szkołę Serwaczyńskiego kierującą uczniów do muzycznej stolicy Europy w odpowiedzialne ręce tamtejszych doświadczonych nauczycieli. Wpływu dobrego profesora nie da się przecenić. Warto też zwrócić uwagę, że oba instrumenty przetrwały do naszych czasów w świetnym stanie. Gustaw Frieman czeka natomiast na swoją wyczerpującą biografię. Zachęcamy do podjęcia tematu i jej napisania!

gustav-frieman

Gustaw Frieman, zdjęcie z archiwum rodzinnego Friemanówlambert_joseph_massart_1889Lambert Joseph Massart (1811-1892), nauczyciel Konserwatorium Paryskiego przez ponad 40 lat, pedagog m.in. Sarasatego, Wieniawskiego, Friemana, Kreislera; źródło: Wikipedia (oryginał w Bibliothèque nationale de France), portret z roku 1889


 

Dodaj komentarz