Galeria Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Warszawie – ikonografia muzyczna


Otwarta niedawno – piękna i naprawdę warta zobaczenia – Galeria Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Warszawie prezentuje europejskie i staropolskie rzemiosło artystyczne, malarstwo i rzeźbę od XV do XVIII wieku. Wśród wysp tematycznych znajduje się kultura dworska (Pałac i willaDwór monarszy i wielkoksiążęcyDwór magnacki i siedziba szlachecka) religia i wiara (Późnośredniowieczne obiekty kultu i dewocjiRenesansowe obiekty prywatnej dewocjiW strefie ołtarza: obiekty liturgicznePo soborze trydenckim: obrazy i przedmioty w kościołach i klasztorachPo reformacji: obrazy religijne w domach i gmachach publicznych) oraz miasto (Obywatele i ich instytucje: ratusz i cechDom miejski i jego mieszkańcyObrazy w gabinetach kolekcjonerówEtos patrycjuszy i ich wizja plebsu; Miasto na eksport: Wenecja).

Na ekspozycji znajdziemy obrazy, rzeźby, meble, tapiserie, tkaniny, kobierce, przedmioty złotnicze, srebra, naczynia szklane, majolikę, fajanse, porcelanę – i jeden instrument muzyczny (srebrną trąbkę z 1745 roku). Chociaż tematyka muzyczna nie jest szerzej poruszona w scenariuszu wystawy, na ekspozycji znalazły się przedstawienia ikonograficzne niektórych instrumentów: trojga skrzypiec ze smyczkami łukowymi (poł. XVI i poł. XVII w.) – choć pierwszy chordofon na którym gra aniołek naciągamy tu nieco na skrzypce, ma progi wiązane jak we wiolach oraz pięć strun mimo czterech kołków, z których jedna być może przechodzi przez podstawek, gitary (poł. XVIII w.), trojga dud (I poł. XVI w., I i II poł. XVII w.), trzech lutni (poł. XVI w., I poł. XVII w.), pięciu piszczałek (I poł. XVI w.), dwóch lir (poł. XV w. i poł. XVIII w.), jednej harfy (I poł. XVII w.), i jednego bębenka (scena dziecięca – porcelanowa figurka), jest też ogromny pulpit muzyczny i wielkoformatowe nuty do śpiewu – ze sceny obrzezania Chrystusa.

Wystawa pozostawia jednak zwiedzającym pewien niedosyt powodowany prawie całkowitym brakiem odnoszących się do naszego kraju artefaktów związanych z kulturą muzyczną, zajmującą bardzo ważne miejsce w życiu dawnych Polaków i innych Europejczyków w okresie, któremu poświęcona jest nowa ekspozycja w Muzeum Narodowym.IMG_9790IMG_9791

Paris Bordone (1500-1571), Sacra Conversazione – Madonna z Dzieciątkiem i świętymi: Magdaleną, Lucanem, Katarzyną i Eligiuszem, po 1535, z ołtarza kościoła w Belluno, nr imw. M.Ob.630 MNW, fragment

IMG_9800

Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (1591-1666), Święty Franciszek słuchający muzyki anielskiej, nr inw. M.Ob.644 MNW, fragment

IMG_9759

Pietro della Vecchia (1602/1603-1678), Apollo, nr inw. 131449 MNW, fragment

IMG_9732

Jean-Baptiste Greuze (1728-1805), Gitarzysta, 1755-1757, nr inw. M.Ob.914 MNW, fragment

IMG_9783

Pieter Coecke van Aelst (1502-1550), Pokłon pasterzy, nr inw. 184809 MNW, fragment

IMG_9738

Cornelis Saftleven (1607-1671), Taniec z jajkiem, 1637, nr inw. M.Ob.496 MNW, fragment

IMG_9804

Mattia Preti (1613-1699), Pokłon pasterzy, ok. 1656-1660, nr inw. M.Ob.666 MNW, fragment

IMG_9742

Malarz nieznany, Portret Tomasza Zamoyskiego, ok. 1608, nr inw. 128966 MNW, fragment

IMG_9729

David Vinckboons (1576-ok.1632), Krajobraz parkowy, nr inw. M.Ob.834 MNW, fragment

IMG_9726

Herri met de Bles (ok. 1530-1560), Pejzaż z pożarem Sodomy, nr inw. M.Ob.600 MNW, fragment

mob5291-1024x813

Hendrick ter Brugghen (1588-1629), Król Dawid grający na harfie w otoczeniu aniołów, 1628, nr inw. M.Ob.529 MNW, fragment

IMG_9752

Christian Friedrich Riedel, srebrna trąbka z herbem Rzeczypospolitej i Saksonii, Drezno 1745, nr inw. 46898 MNW, fragment

IMG_9770

Giovanni Battista Busi zw. Cariani (ok. 1485-po 1547), Koncert wiejski, nr inw. M.Ob.954 MNW, fragment 

IMG_9766

Talerzyk z przedstawieniem Amora grającego na fujarce, Urbino XVI w., nr inw. SZC 3700 MNW

IMG_9775

Talerz typu crespina z przedstawieniem młodzieńca, z Amorem i dekoracją a quartier, Faenza ok. 1540, nr inw. SZC 1477 MNW

IMG_9778

Isaia da Pisa (czynny 1428-1464), Apollo, nr inw. 147025 MNW, fragment

IMG_9748

Leonaert Bramer (1596-1674), Obrzezanie Chrystusa, nr inw. M.Ob.559 MNW, fragment

oraz dwie porcelanowe figurki:IMG_9718 IMG_9719

Huśtawka (para do grupy „Zabawa na szczudłach”), model: Michael V. Acier i Johann C. Schonheit, ok. 1778, Królewska Manufaktura porcelany w Miśni, realizacja XIX-wieczna, nr inw. SZC 642/1 MNW, fragment


 

Dodaj komentarz