„Beethoven byłby zszokowany brzmieniem jego muzyki na współczesnym fortepianie”


Jak brzmiały instrumenty w czasach Mozarta, Beethovena, Chopina i jak zareagowaliby kompozytorzy minionych epok na współczesnego, „doskonałego technicznie”, Steinwaya?  Co historyczne fortepiany mówią nam o wyobraźni i rzeczywistości dźwiękowej muzyków z przeszłości? Czy Chopin poradziłby sobie ze współczesnym mechanizmem fortepianu i cięższą klawiaturą? Czy dźwięk współczesnego Steinwaya w ogóle by mu się podobał? Czy gdyby nie komponował na Pleyelu, posiadającym zróżnicowane brzmienie poszczególnych rejestrów, pisałby swoje utwory inaczej? Prof. Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu Hubert Rutkowski, przy kopiach fortepianów Waltera (1795) i Pleyela (1830) ze zbiorów Warszawskiej Opery Kameralnej, opowiada o historycznych fortepianach oraz ewolucji i zróżnicowaniu instrumentów od czasów Mozarta do dziś.

Nagranie: Agata Mierzejewska


 

Dodaj komentarz