Titus Crijnen me fecit


Kolejne spojrzenie na klawesyn, na którym Kristian Bezuidenhout dał w Filharmonii Narodowej w Warszawie dwa niezwykle entuzjastycznie przyjęte koncerty z Orkiestrą XVIII Wieku, podczas tegorocznego Festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Niestety nie znaleźliśmy na stronach Instytutu Fryderyka Chopina informacji o tym klawesynie, z inskrypcji na instrumencie widać jednak, że wykonał go Titus Crijnen, budowniczy, który przez ponad 20 lat pracował w Holandii, zaś w 2007 roku otworzył pracownię w Hiszpanii. Crijnen wykonał niemal 250 klawesynów i klawikordów dla instytucji oraz muzyków, a dźwięk wielu z nich zarejestrowano. Buduje kopie instrumentów, które były ważne w historii muzyki. Z jego pracowni wychodzi około 10 instrumentów rocznie.

IMG_0716IMG_0718IMG_0720IMG_0712IMG_0711

Fot. Agata Mierzejewska


 

One Comment

  1. Benjamin Vogel

    Pani Agato,
    Myślę, że jest to kopia flamadzkiego klawesynu słynnego Johannesa Ruckersa z 1624 r., którą Titus Crijnen wykonuje w różnych wersjach (1- i 2-mauałowych, różny zakres klawiatury oraz zestaw rejestrów mechanicznych). Nie mniej dziwię się, że w programie koncertów nie podano tego, podczas gdy już podaje się (w Polsce) takie dane w przypadku gry na historycznych fortepianach i ich kopiach. To także zasługa portalu Fortepian w zbiorach polskich!

Dodaj komentarz