Nowa wystawa czasowa w Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu „Ludowe stradivariusy”, wernisaż 8 września 2017


Fragment wprowadzenia do wystawy: Wystawa Ludowe „stradivariusy” – z cyklu promującego szydłowieckie zbiory – zwraca uwagę na instrumenty wybrane z liczącej blisko 200 egzemplarzy kolekcji skrzypiec Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Tworzą go wyjątkowe obiekty, które nie pochodzą z uznanych pracowni profesjonalnych lutników. Powstawały bowiem w warsztatach artystów samouków, którzy obdarzeni kreatywnością, odwagą i uporem, poszukiwali rozwiązań konstrukcyjnych, prowadzących do oczekiwanych efektów dźwiękowych i estetycznych, oraz lutników stosujących różne metody obróbki drewna, często wykorzystujących proste, dostępne im narzędzia i elementy, które wymagają precyzji i staranności.

Na wystawie można obejrzeć 70 egzemplarzy skrzypiec, 57 pochodzi ze zbiorów własnych, 9 z innych muzeów oraz 4 instrumenty wykonane podczas warsztatów prowadzonych przez mistrzów budowy skrzypiec „dłubanych” oraz klejonych – Zbigniewa Butryna i Piotra Sikorę. Jej ikonograficznym uzupełnieniem są obrazy związane z tematyką instrumentów skrzypcowych, w tym po raz pierwszy eksponowane nowe zakupy szydłowieckiego muzeum: akwarela Jacka Malczewskiego „Mężczyzna grający na skrzypcach” (1902) oraz obraz olejny autorstwa Sylweriusza Saskiego „Górale” (1933).

Z kolekcji szydłowieckiej prezentowane są instrumenty XIX-wieczne – najstarszy datowany jest na ok. 1890 r. Znaczna liczba pokazanych skrzypiec pochodzi z 1. połowy XX w., najnowsze wykonano w XXI w. Wśród prezentowanych są też instrumenty związane ze słynnymi twórcami – muzykantami  rzeźbiarzami, m.in.: Janem Rafalskim z Jagodnego, Stanisławem Wyżykowskim z Haczowa k. Krosna, Piotrem Sikorą z Kuźnicy k. Przysuchy, a także skrzypce wykonane przez przodków znanych muzykantów, takich jak: Karol Piasta – dziadek Mariana Bujaka z Korycisk k. Chlewisk czy Feliks Adamczyk z Leszczyn k. Chlewisk – ojciec rodzeństwa muzykantów weselnych z okolic Szydłowca i Skarżyska-Kamiennej. Są to obiekty różne, które ukazują ewolucję instrumentów skrzypcowych: od prymitywnych „oryginalnych” form, zabawek do spełniania dziecięcych „marzeń Janka Muzykanta”, uproszczonych skrzypiec tzw. dłubanych, po dążące do profesjonalizmu, jak np. skrzypce „klejone” z uwydatnionymi zdobieniami na korpusie, z nietypowymi główkami, po hybrydyczne formy oraz instrumentologiczne ciekawostki. [źródło: MLIM]

IMG_1598IMG_1622 IMG_1557 IMG_1511 IMG_1623 IMG_1491 IMG_1534 IMG_1554 IMG_1501 IMG_1483 IMG_1614 IMG_1523 IMG_1550 IMG_1489 IMG_1553 IMG_1518 IMG_1545 IMG_1541 IMG_1589 IMG_1516 IMG_1570 IMG_1617 IMG_1587 IMG_1572 IMG_1514 IMG_1494 IMG_1629 IMG_1597 IMG_1500 IMG_1533 IMG_1525 IMG_1564 IMG_1482 IMG_1488 IMG_1522 IMG_1486 IMG_1547 IMG_1569 IMG_1601 IMG_1519IMG_1584

Zdj. Agata Mierzejewska


 

Dodaj komentarz